کد مطلب:223212 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:199

قدمگاههای شهر نائین

قدمگاههای شهر نائین

در شهر نائین نیز چند قدمگاه وجود دارد كه منسوب به إمام رضاعلیه السلام است.

قدمگاه مسجد قدیمان یا مسجد جامع قدیم كه بنابر گفته بلاغی، مسجد قدمگاه بوده و بر اثر كثرت استعمال «مسجد قدیمان» نام گرفته، از كهن ترین مساجد جامع معروف نائین است و قبل از ظهور اسلام در ایران، این مسجد آتشكده بوده است. قدمگاه، در ضلع جنوب شرقی مسجد به شكل مثلث است كه یك متر از زمین ارتفاع دارد و اطراف آن را نرده چوبی نصب كرده اند. نقش پایی بر روی سنگ به چشم می خورد كه قدر مسلم به عنوان یادگار از ورود و توقف آن حضرت در این مكان ساخته شده است. صاحب كتاب تاریخ نائین معتقد است كه حضرت رضاعلیه السلام در این مسجد نماز گزارده است. و علاوه بر آن از مسجد و حمّام إمام ( تاریخ نائین، 9/1علیه السلام و/2 9 - 58. )

رضاعلیه السلام در محلّه گودالو یا محلّه سنگ نائین نام می برد كه حضرت علیه السلام در آن جا نماز گزارده و استحمام فرموده اند. بلاغی در تاریخ نائین می افزاید: از مجموع این آثار و جهات تاریخی دیگر معلوم است در همان سفری كه حضرت رضاعلیه السلام از مدینه به مرو تشریف فرما شده اند نائین در مسیر راه آن حضرت بوده است، ولی به نقل از شیخ صدوق می نویسد: حضرت رضاعلیه السلام در نیشابور وارد شده به محله قزوینیها و در آن جا حمّامی بود و چشمه ای كه آبش كم شده بود و آن چشمه چند پله در گودی بود، حضرت تشریف برد در میان آن چشمه و غسل كرد و نماز خواند و فعلاً هم مردم میان آن چشمه می روند و به قصد تبرّك غسل می كنند و از آن می آشامند و در پشت آن چشمه نماز می خوانند و حوائج خود را از خداوند می خواهند و مستجاب می شود و آن چشمه معروف است به «عین كهلان». صاحب منتخب التواریخ در ص 552 می نویسد: محتمل است كه چشمه همان قدمگاه باشد و آن چشمه معروف به حمام الرضاعلیه السلام است. سحاب، در زندگانی حضرت علیّ بن موسی الرضاعلیه السلام می نویسد: اگر چه امروز، از نیشابور تا قدمگاه فاصله زیاد است ولی بعید نیست نیشابور آن روز در نهایت آبادی و پرجمعیّتی بوده و دامنه آن تا قدمگاه گسترش داشته است و آن جا یكی از محلات شهر به شمار می آمده است. بلاغی ( بلاغی، تاریخ نائین، 230/2، 231، 233. )

در تاریخ نائین در ذكر اولیاءاللّه و كسانی كه در خاك نائین مدفون هستند می نویسد: سلطان موصیله زنی است كه اهل موصل و از خدمه حضرت رضاعلیه السلام بوده و در ( تاریخ نائین، 1/صلی الله علیه واله صلی الله علیه واله . )

سفری كه حضرت به نائین تشریف فرما شده اند وفات یافته و در این سرزمین دفن شده است. مردی به نام أحمد كه او هم از خدمه حضرت بوده و پس از رحلت حضرت رضاعلیه السلام چون حسن استقبال اهالی را نسبت به حضرت دیده و نائین از دسترس حكّام بنی عبّاس دور بوده لذا در آن جا مسكن گزیده و زمانی كه روحش به شاخسار جنان پرواز كرده در آن سرزمین دفن شده است.

( زندگانی حضرت علیّ بن موسی الرضاعلیه السلام ، ص صلی الله علیه واله علیه السلام 2. )